Sprístupnenie informácií podľa zákona č.211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám
Článok 1
Úvodné ustanovenia
- Smernica o zabezpečení slobodného prístupu k informáciám na žiadosť v podmienkach Slovenskej konsolidačnej, a.s. (ďalej len „smernica“) sa vydáva za účelom aplikácie zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o slobode informácií“) v znení neskorších predpisov.
- Smernica upravuje postup pri aplikácii zákona o slobode informácií v oblasti ich sprístupňovania na žiadosť v podmienkach Slovenskej konsolidačnej, a.s. (ďalej len „SK, a.s.“).
Článok 2
Základné pojmy
- SK, a.s. je podľa ust. § 2 ods. 3 zákona o slobode informácií osobou povinnou sprístupňovať informácie.
- Žiadateľom je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá požiada o sprístupnenie informácií.
- Hromadným prístupom k informáciám je prístup neobmedzeného okruhu žiadateľov pomocou telekomunikačného zariadenia, najmä prostredníctvom siete internetu.
- Informáciou je akýkoľvek obsah v akejkoľvek forme zaznamenaný na akomkoľvek hmotnom nosiči, najmä obsah písomného záznamu v listinnej podobe, obsah písomného záznamu uloženého v elektronickej podobe alebo obsah záznamu v zvukovej, obrazovej alebo audiovizuálnej podobe.
- Sprístupnenou informáciou je informácia, ktorá bola poskytnutá na základe žiadosti o sprístupnenie informácií.
- Zverejnenou informáciou je informácia, ktorú môže každý opakovane vyhľadávať a získavať, najmä informácia publikovaná v tlači alebo vydaná na inom hmotnom nosiči dát umožňujúcom zápis a uchovanie informácie, alebo vystavená na úradnej tabuli s možnosťou voľného prístupu, alebo sprístupnená pomocou zariadenia umožňujúceho hromadný prístup, alebo umiestnená vo verejnej knižnici.
- Sprievodnou informáciou je informácia, ktorá úzko súvisí s požadovanou informáciou, najmä informácia o jej existencii, pôvode, počte, dôvode odmietnutia sprístupniť informáciu, o dobe, počas ktorej odmietnutie sprístupnenia informácie trvá, a kedy bude opätovne preskúmaný.
- Na SK, a.s. sa osobitné ustanovenia zákona o slobode informácií o opakovanom použití informácií nevzťahujú.
- Osobitné všeobecne záväzné právne predpisy ako aj technické podmienky SK, a.s. neumožňujú SK, a.s. zabezpečiť zverejňovanie a sprístupňovanie informácií ako otvorených údajov vo formáte umožňujúcom automatizované spracovanie.
Článok 3
Základné zásady
- Každý má právo na prístup k informáciám, ktoré má SK, a.s. k dispozícii. Právo na prístup k informáciám sa nevzťahuje na informácie, ktoré nie sú k dispozícii, najmä na vytváranie výkladových stanovísk, rozborov, analýz, referátov, odborných stanovísk, politických stanovísk, prognóz a výkladov právnych predpisov a na vytváranie názorov.
- Informácie sa sprístupňujú bez preukázania právneho alebo iného dôvodu alebo záujmu, pre ktorý sa informácia požaduje.
- Informácie sa sprístupňujú bezplatne, pokiaľ náklady vypočítané podľa bodu 1. Sadzobníka úhrad nákladov za sprístupnenie informácií (ďalej len „sadzobník“), uvedeného v prílohe č. 1, neprekročia sumu 6,64 eura. Žiadateľovi, ktorý predloží notárom osvedčenú kópiu preukazu občana s ťažkým zdravotným postihnutím, sa informácie poskytujú bezplatne aj v prípade, ak náklady podľa predchádzajúcej vety prekročia sumu 6,64 eura.
Článok 4
Pôsobnosť Sekretariátu generálneho riaditeľa
- Úlohy SK, a.s. ako povinnej osoby v oblasti sprístupňovania informácií zabezpečuje podľa Organizačného poriadku SK, a.s. Sekretariát generálneho riaditeľa (ďalej len „SGR“) v spolupráci s príslušnými odbormi a ich zamestnancami.
- SGR prijíma žiadosti o sprístupnenie informácií, eviduje a prideľuje ich na spracovanie vecne príslušným odborom SK, a.s.
- SGR zabezpečuje doplnenie neúplných žiadostí o sprístupnenie informácií podľa § 14 zákona o slobode informácií. Na požiadanie potvrdzuje podanie žiadosti o sprístupnenie informácií a oznamuje predpokladanú výšku úhrady za sprístupnenie informácií podľa sadzobníka.
- SGR určuje lehoty na doplnenie žiadosti o sprístupnenie informácií, postupuje žiadosť o sprístupnenie informácií inej povinnej osobe podľa § 15 ods. 1 zákona o slobode informácií, a vybavuje žiadosti o sprístupnenie informácií.
- SGR vybavuje žiadosti o sprístupnenie informácií, ktoré už boli sprístupnené alebo zverejnené, žiadosti o ústne sprístupnenie a o sprístupnenie informácií nahliadnutím do spisu, ktorý neobsahuje informácie, na ktoré sa vzťahujú obmedzenia prístupu k informáciám. Pri vybavovaní žiadostí o sprístupnenie informácií postupuje SGR primerane podľa článku 5 tejto smernice.
- SGR zabezpečuje aj plnenie oznamovacej povinnosti podľa § 15 ods. 2 a § 17 ods. 3 zákona o slobode informácií.
- Písomnú a elektronickú korešpondenciu súvisiacu so žiadosťami o sprístupnenie informácií podpisuje určený zamestnanec SGR, ktorého náplňou práce je vybavovanie agendy žiadostí o sprístupnenie informácií (ďalej len „zamestnanec SGR“), alebo generálny riaditeľ.
Článok 5
Pôsobnosť ostatných odborov
- Ostatné odbory SK, a.s., s výnimkou SGR, nie sú oprávnené prijímať a priamo vybavovať žiadosti o sprístupnenie informácií; v prípade, ak žiadosť o sprístupnenie informácií obdržia, sú povinné bezodkladne ju odstúpiť SGR a súčasne zaslať o nej informáciu na email zamestnancovi SGR: infoziadosti@konsolidacna.sk
- Ostatné odbory SK, a.s. v rámci svojej pôsobnosti zabezpečujú SGR súčinnosť pri vybavovaní žiadostí o sprístupnenie informácií.
Článok 6
Obsahová a technická príprava a forma informácií
- Za obsahovú a technickú prípravu informácie určenej na sprístupnenie zodpovedá ten odbor SK, a.s., ktorý je príslušný na prípravu konkrétnej sprístupňovanej informácie.
- Informácie určené na sprístupnenie sa predkladajú SGR v elektronickej alebo písomnej forme, v závislosti od požiadaviek žiadateľa o sprístupnenie informácie.
- Informácie určené na sprístupnenie predkladané SGR v elektronickej forme musia byť vytvorené v niektorom z nasledovných formátov *.rtf, *.xls, *.pdf.*.
Článok 7
Sprístupňovanie informácií
- Ak je žiadosť o sprístupnenie informácií nezrozumiteľná, SGR bez zbytočného odkladu vyzve žiadateľa, aby v určenej lehote, ktorá nesmie byť kratšia ako sedem dní odo dňa doručenia výzvy, neúplnú žiadosť doplnil. Súčasne poučí žiadateľa o tom, ako treba doplnenie urobiť.
- Ak žiadateľ navrhovaný spôsob sprístupnenia informácií v žiadosti neuvedie, pri sprístupnení informácie sa vychádza z právne vyvrátiteľnej domnienky, že navrhovaný spôsob sprístupnenia je zhodný so spôsobom podania žiadosti.
- Ak žiadateľ na výzvu v určenej lehote žiadosť o sprístupnenie informácií nedoplní a informácie nemožno pre tento nedostatok sprístupniť, SGR žiadosť o sprístupnenie informácií odloží.
- SGR bez zbytočného odkladu, najneskôr v nasledujúci pracovný deň po prijatí žiadosti o sprístupnenie informácií určí lehotu na postúpenie žiadosti o sprístupnenie informácií/odkaz na zverejnenú informáciu, lehotu na spracovanie a vybavenie žiadosti o sprístupnenie informácií a pridelí, prostredníctvom elektronickej pošty, príp. správy registratúry (pokiaľ bola žiadosť doručená písomne), žiadosť o sprístupnenie informácií zamestnancovi SGR.
- Ak z povahy žiadosti o sprístupnenie informácií vyplýva, že požadované informácie môžu mať k dispozícii ostatné odbory SK, a.s., SGR ich požiada o súčinnosť, ktorú sú ostatné odbory povinné v požadovanom rozsahu a včas poskytnúť.
- Ak SGR zistí, že sprístupniť požadované informácie môže výhradne zamestnanec iného odboru SK, a.s., túto skutočnosť bezodkladne oznámi tomuto zamestnancovi SK, a.s.
- Ak zamestnanec SK, a.s. zistí, že požadované informácie SK, a.s. nemá k dispozícií a ak má vedomosť o tom, kde možno požadované informácie získať, alebo zistí, že požadované informácie sú zverejnené alebo už boli sprístupnené, túto skutočnosť bezodkladne oznámi SGR.
- Ak zamestnanec SK, a.s. zistí, že informácie nie je možné sprístupniť požadovaným spôsobom, alebo zistí, že sú dané závažné dôvody na predĺženie lehoty na vybavenie žiadosti o sprístupnenie informácií (§ 17 ods. 2 zákona o slobode informácií), túto skutočnosť bezodkladne oznámi SGR.
- Ak zamestnanec SK, a.s. zistí, že na požadované informácie sa vzťahujú obmedzenia prístupu podľa § 8 až 13 zákona o slobode informácií, túto skutočnosť spolu s odôvodnením bezodkladne oznámi SGR.
- V prípade, ak požadované informácie neboli SGR predložené v určenej lehote, SGR bezodkladne urguje príslušný odbor SK, a.s. podľa odseku 5 a súčasne elektronickou poštou informuje riaditeľa príslušného odboru SK, a.s.
- Za dodržanie lehôt určených podľa odseku 5 zodpovedajú zamestnanci dotknutých odborov SK, a.s. Zodpovednosť vedúcich zamestnancov podľa organizačného poriadku SK, a.s. nie je touto smernicou dotknutá.
- Prideľovanie žiadostí o sprístupnenie informácií a predkladanie spracovaných informácií (ak nie je požadovaný iný spôsob sprístupnenia), s výnimkou sprístupnenia informácií nahliadnutím do spisu, sa vykonáva prednostne elektronickou formou; ak to nie možné, môže sa vykonávať aj písomnou formou.
- Žiadosti o sprístupnenie informácií nahliadnutím do spisu vybavuje v priestoroch SK, a.s. zamestnanec SGR za prítomnosti zamestnanca odboru SK, a.s., ktorý má požadované informácie k dispozícii.
- Na základe žiadosti o sprístupnenie informácií v súlade s § 9 ods. 3 a 4 s prihliadnutím na § 6 ods. 4 a 6 zákona o slobode informácií sa sprístupňujú informácie týkajúce sa osobných údajov fyzických osôb, u ktorých možno tieto údaje sprístupniť bez ich súhlasu a ktoré sú spracované v informačnom systéme SK, a.s. s upozornením, že ide o osobné údaje fyzickej osoby a na ich spracúvanie sa vzťahuje Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a voľnom pohybe týchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES, a zákon č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov.
Článok 8
Základné pojmy
- Lehota na vybavenie žiadosti o sprístupnenie informácií je podľa § 17 ods. 1 zákona o slobode informácií 8 pracovných dní, a 15 pracovných dní, ak sa sprístupňuje informácia nevidiacej osobe v slepeckom (Braillovom) písme. Lehota začína plynúť odo dňa doručenia žiadosti o sprístupnenie informácií SK, a.s. alebo odo dňa odstránenia nedostatkov žiadosti, a to aj v prípade žiadosti o sprístupnenie informácií podanej elektronickou poštou, ak bola do e-mailovej schránky infoziadosti@konsolidacna.sk doručená v základnom pracovnom čase. V prípade, ak bola žiadosť o sprístupnenie informácií do uvedenej e-mailovej schránky doručená po uplynutí základného pracovného času alebo v deň pracovného pokoja, dňom doručenia žiadosti je prvý nasledujúci pracovný deň.
- Lehota na postúpenie žiadosti o sprístupnenie informácií/odkaz na zverejnenú informáciu sa určuje spravidla na pracovný deň, ktorý predchádza poslednému dňu zákonnej lehoty vybavenia žiadosti o sprístupnenie informácií vyplývajúcej z ust. § 7 ods. 1, respektíve § 15 ods. 1 zákona o slobode informácií.
- Lehota na spracovanie informácií sa určuje spravidla na 2 pracovné dni pred uplynutím zákonnej lehoty vybavenia žiadosti o sprístupnenie informácií vyplývajúcej z ust. § 17 zákona o slobode informácií.
- Žiadosť o sprístupnenie informácií SGR vybaví bez zbytočného odkladu, najneskôr do 8 pracovných dní odo dňa jej podania alebo doplnenia./li>
- Zo závažných dôvodov môže SGR predĺžiť lehotu uvedenú v odseku 1 najviac však o 8 pracovných dní, a najviac o 15 pracovných dní v prípade, ak sa sprístupňuje informácia nevidiacej osobe v slepeckom (Braillovom) písme. Závažnými dôvodmi sú:
- a. vyhľadávanie a zber požadovaných informácií na inom mieste, ako je sídlo SK, a.s.,
- b. vyhľadávanie a zber väčšieho počtu oddelených alebo odlišných informácií požadovaných na sprístupnenie v jednej žiadosti o sprístupnenie informácií,
- c. preukázateľné technické problémy spojené s vyhľadávaním a sprístupňovaním informácií, o ktorých možno predpokladať, že ich možno odstrániť v rámci predĺženej lehoty.
- Predĺženie lehoty SGR oznámi žiadateľovi bezodkladne, najneskôr pred uplynutím lehoty uvedenej v odseku 1. V oznámení uvedie dôvody, ktoré viedli k predĺženiu lehoty.
Článok 9
Rozhodnutia
- Informácie, ktoré sú spracované a predložené v požadovanom rozsahu, požadovaným spôsobom a v stanovenej lehote, sa sprístupňujú žiadateľom bez akéhokoľvek ďalšieho rozhodnutia.
- Ak žiadosti o sprístupnenie informácií nebolo vyhovené hoci len sčasti, SK, a.s. je povinná do 8 pracovných dní odo dňa podania žiadosti podať Ministerstvu financií Slovenskej republiky podľa ust. § 18 ods. 4 zákona o slobode informácií vecne odôvodnený podnet na vydanie rozhodnutia podľa § 18 ods. 2 zákona o slobode informácií spolu so žiadosťou a spisovým materiálom, a to formou emailu na adresu info@mfsr.sk. Podnet podľa predchádzajúcej vety podá SGR.
- Ak Ministerstvo financií Slovenskej republiky do 14 pracovných dní odo dňa podania žiadosti nerozhodne o nesprístupnení požadovaných informácií, ani požadované informácie žiadateľovi neposkytne, vráti bezodkladne SK, a.s. žiadosť a spisový materiál na nové vybavenie, pričom uvedie svoj právny názor a o vrátení bezodkladne upovedomí žiadateľa. SK, a.s. je právnym názorom Ministerstva financií Slovenskej republiky viazaná.
- Pre SK, a.s. začne plynúť lehota na nové prejednanie a vybavenie žiadosti odo dňa nasledujúceho po vrátení žiadosti a spisového materiálu Ministerstvom financií Slovenskej republiky; na nové prejednanie a vybavenie žiadosti je príslušný SGR.
Článok 10
Spoločné ustanovenia
- V prípade pochybností, či podanie je žiadosťou o sprístupnenie informácií, SGR podanie posudzuje podľa jeho obsahu.
- V prípade, ak žiadateľ žiada o usmernenie, stanovisko, či je dlžníkom SK, a.s. alebo predkladá návrh, upozornenie, námet, pripomienku, sťažnosť alebo iné všeobecné podanie, nejde o žiadosť o sprístupnenie informácií a podľa odseku 1 sa nepostupuje; SGR zašle takéto podanie príslušnému odboru SK, a.s. na vybavenie.
- Za ochranu utajovaných skutočností, ochranu osobnosti a osobných údajov, ochranu obchodného tajomstva a dodržanie ďalších obmedzení prístupu k informáciám zodpovedajú zamestnanci SK, a.s., ktorí sprístupňované informácie pripravujú a spracúvajú, a osoba zodpovedná za ochranu osobných údajov SK, a.s.
- Sprístupnenie nepravdivých alebo neúplných informácií, porušenie povinností určených zákonom o slobode informácií je porušením práva na prístup k informáciám a považuje sa podľa § 21a zákona o slobode informácií za priestupok.Sprístupnenie nepravdivých alebo neúplných informácií, porušenie povinností určených zákonom o slobode informácií je porušením práva na prístup k informáciám a považuje sa podľa § 21a zákona o slobode informácií za priestupok.
- Za priestupok podľa odseku 4 je zodpovedný zamestnanec, ktorý sa porušenia práva na prístup k informáciám preukázateľne dopustil.
Článok 11
Záverečné ustanovenia
- Táto smernica nadobúda účinnosť dňom jej schválenia v predstavenstve SK, a.s.
- Dňom účinnosti tejto smernice sa ruší Smernica č. 121 o zabezpečení slobodného prístupu k informáciám v podmienkach SK, a.s.Dňom účinnosti tejto smernice sa ruší Smernica č. 121 o zabezpečení slobodného prístupu k informáciám v podmienkach SK, a.s.
- Prílohu č. 1 Smernice tvorí Sadzobník úhrad nákladov za sprístupnenie informácií.
- Vedúci zamestnanci SK, a.s. zabezpečia v rámci svojej pôsobnosti oboznámenie všetkých zamestnancov na príslušnom odbore s touto smernicou, jej uplatňovanie a dodržiavanie.
Sadzobník úhrad nákladov
Sadzobník úhrad za materiálne náklady pri sprístupňovaní informácií podľa zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v platnom znení Náklady spojené s vyhotovením kópie a odoslaním informácie:
- a. 0,02 eura za vyhotovenie jednej strany informácie formátu A4
- b. 0,03 eura za vyhotovenie obojstranného listu formátu A4
- c. 0,04 eura za vyhotovenie jednej strany informácie formátu A3
- d. 0,06 eura za vyhotovenie obojstranného listu formátu A3
- e. 0,65 eura za jeden kus nenahratej diskety 3,5”
- f. 1,66 eura za 1 ks CD ROM
- g. obálka formát A6 – 0,02 eura
- h. formát A5 – 0,03 eura
- i. formát A4 – 0,07 eura
- j. materiálne náklady spojené s odoslaním informácie podľa aktuálneho cenníka poštových služieb